Pølse i brød på gresk – gyropita på norsk

1originalPå oppfordring laget jeg oppskrift på norsk-gresk mat til 17. mai til Den norske ambassaden i Athen. De har forkortet innlegget, her er hele: 

Jeg husker ikke når pølser i brød ble min store 17. mai-lidenskap, men gamle jenta kan jeg ikke har vært. Mine foreldre var på ingen måte forkjempere for slik kost, men på 17. mai var det lov. Pølse i brød, og is, og helst en hel haug av begge deler.

Så da jeg fikk forespørsel fra ambassaden om å lage en gresk-norsk oppskrift til 17. mai, måtte det jo bare bli pølse i brød på gresk – som selvsagt blir gyropita med pølse. Litt eksperimentering, litt prøvesmaking sammen med en greker, og når han sa det var godt, og jeg synes det var godt, da regnet jeg fusjonen som vellykket.

Litt om innholdet i pitaen:

Pitabrød, akkurat som 17. mai-pølsebrødene, er ferdigkjøpte, men bruk gjerne din egen oppskrift eller denne.

Pølsene kan gjerne være grillpølser eller frankfurtere, vil du gjøre det mer gresk, mer avansert, men også sikkert bedre, bruk grove, greske landpølser som du griller.

Potetene: Jeg pleier egentlig å sløyfe de frityrstekte potetene som vanligvis er oppi greske gyropites, men her stekte jeg opp kokte poteter fra i går. Fordi det er raskere og norskere. Frityrstek om du foretrekker det, oppskrift finner du her.

Grønnsaker: Tomat og løk i skiver, enkelt, greit og godt og helt gresk. Jeg bruker rå løk, men du kan jo brune den om du vil.

Sausen: I Hellas er det majones eller tzatziki, i Norge var det rekesalat (tenk det!), men her har jeg valgt å bruke en frisk, gresk yoghurtsaus, som likevel på et vis tar opp i seg elementer fra alle de tre ”sausene” over.

Og til dessert – hvorfor ikke is med gresk (flytende) honning og hakkede pistasjnøtter? 17. mai-is på gresk, med andre ord. Og så enkelt at du ikke trenger oppskrift engang.

Gyropita på norsk

  • Per pitabrød trenger du:
  • 1 – 2 pølser
  • ½ kokt potet
  • 2 ss olivenolje til steking
  • salt, pepper og tørket oregano
  • ½ tomat i skiver
  • noen tynnskårne løkskiver
  • yoghurtkrem etter smak

Lunk pitabrød i oven, i 2-3 min på 100 grader. Fres pølsebiter og potetstaver i oljen, krydre lett med salt, pepper og oregano. Fyll dette i pitabrød, sammen med tomat og løk. Hell over yoghurtkrem. Brett sammen, pakk inn i serviett eller et stykke matpapir, og rop hurra!

  • Yoghurtkrem
  • 1 rå eggeplomme, helst økologisk
  • 200 gr gresk yoghurt / matlagingsyoghurt
  • 1 – 2 fedd presset eller knust hvitløk
  • 1 ts sennep
  • 1 ts olivenolje
  • 1 ss finhakket dill eller bladpersille
  • salt og nykvernet pepper

Pisk eggeplommen raskt med håndvisp, i miksmaster eller med stavmikser. Tilsett yoghurt, hvitløk, sennep og olje, og pisk videre til du har en jevn krem. Rør inn urten og smak til med salt og pepper.
 Sausen oppbevares kaldt i kjøleskap, og holder i flere dager.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-IK og trykk på knappen: Print

One response to “Pølse i brød på gresk – gyropita på norsk

  1. Tilbaketråkk: Highlights fra 17.mai utfordringen!

Legg igjen en kommentar

