Lenge leve urtene!

20130501-145909.jpg
Friske urter brukes i svært mange greske retter. Dill, oregano, mynte og persille er de vanligste, men timian, basilikum, selleriblader, rosmarin og flere andre står også ofte på menyene.

I Norge kjøper jeg som regel urter i potte. Disse urtepottene er jo ganske dyre, likevel er det slett ikke enkelt å holde liv i dem lenge. Alternativt trenger jeg bare en liten del av planten.

Jeg har funnet ut at urtene varer mye lengre hvis jeg ikke vanner dem på vanlig måte fra toppen, men setter dem i vasken eller en liten bolle med vann og lar dem trekke vann fra røttene. Slik får de stå og trekke en halvtimes til en times tid før jeg setter dem tilbake i pyntepottene. På varme dager får urtene drikke annenhver dag, vinterstid ca tredjehver dag.

Skal jeg bare bruke en liten del av planten, fryser jeg resten. Jeg klipper eller river opp urtene, fyller dem i isbitbrett, heller over olivenolje og dekker med litt plastfolie. Etter urteterningene er fryst, tar jeg dem ut av isbitbrettet og legger dem i merkede fryseposer. Så tilsetter jeg urteterninger i de greske rettene som uansett skal kokes med urter i – og det er mange – som stuinger, supper og sauser.

20130501-150017.jpg

4 responses to “Lenge leve urtene!

  1. Takk for tips, det var lurt!
    Tar alltid med meg tørka urter fra Hellas, de er oftest bedre enn det vi får på supern. Vangelis i Langada på Amorgos har de beste!

    • Jeg har også alltid tørkede urter i kofferten med hjem fra Hellas, om enn ikke fra Amorgos😉 Har du prøvd tørkede selleriblader? Jeg bruker dem i allslags mat med tomatbasert saus eller suppe, og de gir fantastisk smak.

  2. Hej. Detta var smart og det er synd att de skjærer bort selleribladene her i landet,, men er det tørkade urter som ska koka lengre en de ferske??? Jag husker aldrig på det….
    vi kom hem från kreta nå men hade ikke med urter men sitroner,hvitløk og poteter, var på ett fristande markned :-))

    • Hei Carin,
      Tørkede urter skal koke med en stund for å frigjøre smak, friske skal ikke koke i det hele tatt, med unntak av noen få, som laurbærblad og rosmarin, som tåler et opphold i gryta. (Det har iallfall jeg lært🙂 )
      De fryste urteterningene tilsetter jeg like før maten er ferdig, akkurat bare så oljen smelter.

Legg igjen en kommentar

