Kalispera fetadip

20130414-090944.jpg

Denne lekre, lyse, lysegrønne fetadippen fant jeg på bloggen The Londoner, og bloggeren kaller den «den beste fetadippen utenfor Hellas». Den er virkelig deilig, det kan jeg skrive under på, og tar bare fem minutt, og knapt det, å lage.
Kalispera er bloggerens navn på dippen. Det er gresk for god kveld, og dippen sammen med noe godt i glassene er en fin start på en riktig god kveld.
Dette er en diger porsjon, så du trenger ikke være flau for å halvere den (dippen på bildet er laget av halve mengden). Server dippen til grønnsakbiter eller til brød, her har jeg bakt tyrkisk pide etter oppskrift på bloggen Grys kjøkkenskriverier.

400 gr fetaost
1,5 dl olivenolje
skall (bare det gule) og saft av 2 sitroner
et par stilker frisk timian eller oregano
1 stort hvitløkfedd

Ha alt i blender eller miniblender og kjør til du har en jevn røre. Dippen kan oppbevares noen dager i kjøleskapet, men smaker best romtemperert. Pynt gjerne med en urtekvast og litt olivenolje ved servering.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-I8 og trykk på knappen: Print

2 responses to “Kalispera fetadip

  1. Du har en så inspirerende og herlig blogg!
    Jeg var i Athen i vinterferien = fantastisk! og spiste så utrolig mye god mat,det ble som oftes flere mezesretter hvor alle fikk velge sin favoritt,namnam!
    Så da jeg kom hjem søkte jeg etter greske mezesretter og kom over bloggen din.Takk til deg.
    Hilsen Kari.

    • Hei Kari, og takk for herlig kommentar!
      Mezedes er jo helt klart det beste å spise i Hellas, det er jeg ikke i tvil om🙂 Spennede å sette sammen nye favorittmåltider hver eneste dag.

Legg igjen en kommentar

