Portobello gemista / Portobellosopp med gresk fyll

20130302-170958.jpg

I dag hadde grønnsakhandleren min portobellosopp, som egentlig bare er forvokste aromasjampinjonger men mye bedre. Så jeg måtte kjøpe med meg noen, selvsagt. Vel hjemme begynte jeg å tenke over hva jeg skulle bruke dem til, og hva jeg hadde i kjøleskapet som kunne brukes. I tillegg ventet jeg besøk av kjæresten, og det er slett ikke alt han eter. (Men jeg jobber med den saken.)
Vel, jeg begynte å google, og fant snart en blogg som serverte portobello med gresk fyll, og ikke bare det, jeg hadde det jeg trengte på lager. Så derfor, inspirert av den amerikanske bloggen Not a Leaf, har jeg laget «Greek stuffed portobellos». Selv kjæresten synes de ble vidunderlige.

ca 10 portobellosopper, avh av størrelse
4 ss olivenolje
1 liten rødløk, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
2 dl brødsmuler / grilljermel
1/2 dl fetaost, i smuler
1 dl fast mysithra eller parmesan, revet
1 dl finhakket bladpersille
1 tomat, uten frø, hakket
1 dl sorte oliven, hakket
1/2 ts tørket oregano
Et lite dryss salt og pepper

Skjer vekk stilker og mørkebrune skiver fra undersiden av soppen, og pensle soppene med litt av oljen. Bak dem på 200 grader i ti minutter. Stek løken i resten av oljen til den mykner, tilsett hvitløk og tomat, og stek til tomaten faller sammen. Bland sammen resten av ingrediensene, og rør løkblandingen i dette. Fyll røren i soppene, og bak dem videre på 225 grader til de får farge, omtrent 15 minutter.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-G9 og trykk på knappen: Print

2 responses to “Portobello gemista / Portobellosopp med gresk fyll

  1. Dette blir helgesnadder!
    Ser veldig bra ut

Legg igjen en kommentar

