Hvorfor vil (nesten) ingen spise dette?

20130220-143058.jpg
I dag studerte jeg statistikken for bloggen. Nærmere bestemt sjekket jeg hvilke matretter som har færrest treff. Noen av dem kan jeg forstå, andre ikke. Men først bør jeg kanskje forklare bildet, som ikke har noe med saken å gjøre egentlig, annet enn at det viser folk som ikke spiser (famlende forsøk på å være morsom her). Men alle matbildene mine ligger på en Mac som må til reparasjon, så jeg må bruke et av bildene jeg har på iPaden – og det er ikke mange for den er helt ny. Men altså uinteressante/upopulære oppskrifter:

Ta Spetzofai / Het pølsegryte, for eksempel. Det er en utrolig god middagsrett, en rett jeg nærmest jubler over når jeg ser den på tavernamenyer, og som jeg ofte lager hjemme. Hvorfor har den bare 64 treff på over to år? Er det ingen som googler «pølsegryte»? Er det ordet » het» som skremmer? (Den er ikke veldig hot, annet enn i gresk forstand.) Denne klassiske, greske retten fortjener mer oppmerksomhet!
Se oppskriften her.

Enda verre skjebne lider Moschari me damaskina / Okse med svisker, med bare 61 treff på nesten to og et halvt år. Tror folk det er snakk om en hel okse? Er det sviskene som ikke faller i smak? Sviskene trekker til seg masse godsaker fra sausen, vi snakker ikke sviskekompott og ku her, men en utrolig velbalansert, spennende og supergod rett som er ypperlig selskapsmat. Men det er det nesten bare jeg som vet.
Se oppskrift her.

Med et navn som Ladera / Grønnsaksstuing med olivenolje, fortjener denne retten kanskje bare 45 treff på godt over to år. Kanskje skal jeg kalle den noe annet. Grønnsakslapskaus, virker det mer fristende? Grønnsaksgryte? Verdens vidunderligste grønnsakssymfoni? Ikke vet jeg. Jeg prøver å legge de norske navnene så nær som mulig de greske, men det er sikkert ikke alltid like lurt. Dette er uansett en av de beste vegetarmiddagene jeg vet om, og med ingredienser som du stort sett har i kjøleskapet uansett.
Se oppskrift her.

Fullt så ille, men jammen ikke så mye bedre heller, står det til med Fasolakia me skordo / Grønne bønner med hvitløk. 73 treff på over to år. Dette er en superenkel måte å gjøre bønner mer spennende på. Jeg serverte disse bønnene til min søster tidlig i desember i fjor, og hun synes de var så gode at vi har innført dem som fast tilbehør til den årvisse kalkunmiddagen vi nyter julaften. Og da må de jo være gode, det er høy terskel for å tukle med julemiddagen, eller hva?
Se oppskrift her.

Hvis noen har lyst å mene noe om dette, er det veldig hyggelig. Er det noen som har laget en eller flere av disse rettene (i så fall, gratulerer, du er temmelig unik!). Likte du dem? Var de uspiselige? Hvorfor vil du aldri klikke deg inn på en slik oppskrift? Er du lei av at jeg maser nå?

14 responses to “Hvorfor vil (nesten) ingen spise dette?

  1. Hei. Jeg er en ny bruker av bloggen din, men har forsøkt noen av oppskriftene allerede:-) Forrige uke lagde jeg Bekri meze, Grønne bønner med hvitløk og bakte kikerter. Det var stor suksess her hjemme, til og med min bror (som aldri hadde spist kikerter) likte alt.
    Jeg er ikke glad i pølser😦, derfor har jeg ikke forsøkt den oppskriften, selv om resten av familien sikkert ville jublet hvis jeg gjorde det. Grønnsaks stuing, gryte eller hva man kaller det, lager jeg i mange variasjoner allerede, men skal nok ta en titt på din etterhvert:-)).

    Hilsen Anita

  2. Första gången jag läst denna blogg och blev genast sugen att pröva.Bl a de vegetariska frestar mig.Ska göra «Bönor med vitlök» i kväll

  3. Hei igjen:-).

    I dag ble det stekt laks med blomkålpure og grønne bønner med hvitløk. Super godt det også.

  4. Jeg må jo få si at Spetzofai er en av livrettene mine i Hellas og noe av det første jeg bestiller når jeg ankommer Naxos. Ellers er jeg rimelig hekta på Greske lammeretter ( mint saus- lemon saus) .Kleftiko er også en favoritt der jeg bruker din oppskrift med stort hell.

    • Hei, og så flott at du liker kleftikoen «min»! Lam er det ikke så mye av på bloggen, dessverre. Bør nok skjerpe meg der! Selv om jeg liker lam er det det kjøttet jeg liker minst, så da blir det ikke så ofte jeg lager det. Men lam, mynte og sitron er jo en fantastisk kombinasjon!

  5. Jeg elsker Hellas og gresk mat. Jeg har hørt av noen av de rettene du nevner, men jeg tror rett og slett de rettene du nevner er for kjedelige fordi det er så mye annen spennende mat, ellers så spiser vel vi nordmenn kanskje det vi kjenner av gresk mat som vi har spist av før og kanskje er litt redde for å utforske nye ukjente retter.

    • Hei, og takk for konstruktivt svar! Det kan godt hende de rettene jeg har nevnt er for kjedelige for noen ( selv om jeg synes de er kjempegode ), men ingen kan jo vite om de er kjedelige før de har klikket seg inn på dem🙂 Du har nok rett i at mange lager det de alt kjenner til, og det er jo fint om de finner oppskrifter her!

  6. Tusen takk for en superinspirerende blogg! Liker blogger som har funnet en egen nisje og som har egenart.

    Og jeg har virkelig fått øynene opp for gresk mat etter å ha fulgt med her og jeg har også laget mat med inspirasjoon herfra, selv om jeg ikke har fulgt oppskrifter til punkt og prikke.

    Når det i forrige kommentar står at få treff kan skyldes at rettene er kjedelige, må jeg bare få si: Neeeeeei! Det tror jeg slett ikke. De er superspennende og innovative i forhold til de virkelige kjedelig «norske» rettene vi kan lese om overalt ellers i bloggverdenen og ellers på norske matsider: Pasta, pizza, Tapas…gjesp.😉

    Pølsegryte, stuing, grønne bønner og svisker var typisk mat på 70- og 80-tallet og lages av en eldre generasjon, som ikke er på nett – og søker på disse ordene.

    Og vi som har vokst opp på 70- og 80-tallet, vi har glemt disse fantastiske barndommens retter og tenker ikke på å søke på dem. Bra at du gjør en innsats for å få slutt på det!😀

    • For en utrolig hyggelig og oppmuntrende melding, tusen takk!
      Gresk mat er jo på mange måter veldig konservativ, folk spiser stort sett de samme rettene de «alltid» har spist. Det betyr sesongens (kortreiste) råvarer, behandlet med stor respekt. Rettene skal smake av sine ingredienser, ikke overøses kompliserte sauser eller krydres til det ugjenkjennelige. Jeg skjønner at det kan bli kjedelig for noen, men er helt enig med deg: dette er spennende mat!
      Grekerne trenger ikke (og har så å si ikke) mat og retter fra andre land enn naboene Italia og Tyrkia, matkulturer som er så innvevd i den greske at det ikke er godt å si hvem som inspirerte hvem. Her finnes praktisk talt ikke kinarestauranter eller sushibarer, og de ytterst få ferdigrettene som finnes i supermarkedene er bevis på at grekerne helst lager maten sin sjøl.
      Jeg synes det er skikkelig flott at bloggen min har inspirert deg til å lage mer gresk mat, og at du ikke følger oppskriftene til punkt og prikke. Det er akkurat som i Hellas – de tar de råvarene de har og improviserer i vei. Det synes jeg er utrolig mer nyskapende enn, tja, tacos eller «litt ekstra ost på Grandiosaen».
      Håper du finner gode ideer her i fremtiden også!
      Hilsen Merete

  7. Jeg skal lage ladera som tilbehør til kylling i dag og gleder meg. Det er jo mange greske retter som ikke behøver å være verken vanskelige eller særlig fremmede. Jeg mener kokte grønnsaker… hvorfor du ikke har oppslag på rettene, vet jeg ikke, akkurat oppdaget bloggen din.
    Men foreløpig ser alle oppskriftene greie ut for min del, lette å forstå.
    Ser frem til å følge mange flere oppskrifter også.

Legg igjen en kommentar

