Greske julefavoritter

JulehilsenDesember er måneden jeg har færrest lesere på bloggen, noe som sikkert er naturlig. Gresk mat er ikke det vi forbinder med sju sorter, pinnekjøtt og akevitt. Samtidig er det jo kjedelig å blogge når besøket er så lavt🙂

Men før jeg ønsker god jul, vil jeg bare minne om noen gode greske julefavoritter:

Kourambiedes og  melomakarona er nydelige småkaker, populære i Hellas hver eneste jul men like gode på norske kakefat.  I tillegg synes jeg de utrolig gode marsipanaktige kakene, amygdalota, gjør seg som julekaker. Den myke, appelsinsmakende formkaken, vasilopita, som grekerne lager til nyttår, passer fint til jul også. Og glem ikke noe godt i glasset: Rakomelo er grekernes svar på gløgg, en varm, honning- og kryddersmakende sprit som du enkelt lager hjemme og som smaker veldig julete.

Ha en deilig julemåned, vi ses utpå nyåret!

4 responses to “Greske julefavoritter

  1. Ja det er sant det blir nok mindre tid til blogging i Desember…

    Jeg lager som regel kurambiedes sammen med barna og jukser lit med å lage figurer al’a peperkaker (det blr morsommere for barna sånt)
    Melomakarona har ikke klart å få det riktig til så jeg har gitt opp forsøket
    Amygdalota begynte jeg med i fjør (synes de smaker mye bedre enn marsipan) og i år blir det også Rakomelo takket være deg!

    Jeg ønsker deg gode Juleforberedelser og en riktig God Jul!

  2. å! og selvfølgelig Vasilopita hvert Nyttårs- alle norske venner ser fram til det ikke så mye på grunn av smaken tror jeg med på grunn av mynten!
    -ser ut som jeg har ikke flere drakmas snart😉

  3. Er ikke de helt store kakespiserne hjemme hos oss, men nå fikk jeg fryktelig lyst til å lage kourambiedes:) De er jo så kjempegode!

Legg igjen en kommentar

