Arakas kokkinistos / Erter i tomatsaus

Samtale mellom en greker og meg for mange år siden:
Jeg: Hva hadde du til lunsj?
Han: Erter.
Jeg: Bare erter? Hva slags lunsj er det?
Han: Veldig godt, sammen med fetaost og brød.
Jeg: Du er sprø!

Senere skjønte jeg jo at det var erter i tomatsaus han siktet til, og ja, det kan man godt ha som selvstendig rett i Hellas. I Norge er erter helst tilbehør, en god og lettvint kompis til masse mat, men kanskje litt kjedelig i lengden. Lag dem på gresk vis, så bli de straks mye mer spennende. Du bruker fryste erter, og retten er kjapp å lage. I alle fall i Norge.
For av en eller annen grunn krever de norske fryste ertene bare å så vidt dyppes i kokende vann før de er klare til å spises, mens noen av de greske fryste ertene må koke ganske lenge. Jeg røper nå at jeg ikke har den minste peiling på erter, men om noen kan forklare hvorfor det er slik, ville det vært fint. Jeg antar, fram til jeg blir fortalt noe annet, at det finnes ulike typer erter, akkurat som det gjør med for eksempel løk og jordbær, så kanskje det er forklaringen?

  • 1/4 dl olivenolje
  • 1 liten rødløk, i smale strimler
  • 1 ss tomatpuré
  • 1 fedd presset hvitløk (valgfritt)
  • 1/2 dl vann
  • 250 gr fryste grønne erter
  • 1/2 ts tørket oregano
  • salt, pepper
  • masse hakket, frisk dill
  • ev. fetaost og brød

Varm oljen og stek løken på svak varme til den er myk. Tilsett hvitløk og tomatpuré, og fres videre i ett minutt. Hell oppi vann og erter, oregano, salt og pepper. Småkok i femten minutter (45 minutter under lokk for de hardere greske ertene) og rør inn dill. Server som tilbehør til annen mat, eller med fetaost og brød som selvstendig rett. Retten kan godt spises lunken, da smaker den enda bedre.

 Til 3 – 4 som tilbehør, 1 som hovedrett.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-C9 og trykk på knappen: Print

8 responses to “Arakas kokkinistos / Erter i tomatsaus

  1. Erter er jeg ikke så glad i, så denne er d ikke sikkert at jeg prøver, men ellers kommer jeg helt sikkert til å prøve noen av oppskriftene dine! Jeg elsker Hellas, og spesielt kreta, og er glad i det meste av gresk mat unntatt moussaka. Spesielt er jeg glad i lammekjøtt, og d kan en egentlig spise gjennom en hel ferie, i forskjellige varianter : ) Har akkurat oppdaget bloggen din, og lagt meg til som følger.
    ha en fin søndag! Her blir d lammefrikasse : )
    Hilsen Inger

    • Hei Inger,
      Så hyggelig med en ny følger!
      Siden du ikke liker erter så godt, vil jeg tipse om å bruke brekkbønner eller snittebønner i stedet, dersom du liker det. En gresk «kokkinisto» kan lages på mange vis.
      Lammefrikasse høres deilig ut, angrer på at jeg ikke kjøpte lam til søndagsmiddagen nå🙂
      Beste hilsen Merete

  2. Å, jeg savner gresk mat! 4 uker på Poros var ikke på langt nær nok i så henseende! Må nok bli flinkere til å bruke oppskriftene her på bloggen din og lage mer gresk mat hjemme:)

  3. Hej- Har lagat til denna i dag til som tilbehør til kotletter og det blev knallgodt! Vi fikk en massa erter i kjøkkenhagen i år som vi fryste ned og neste gång ska vi prøve med fetaost mm. Ha en riktigt kalo xristoienia og tusen takk for all god gresk husmannskost du vidarebefogar til oss🙂 hilsen Carin

  4. Ertene skal jeg prøve en dag. Nå om dagen fryser jeg veldig på dolmades. Har spurt etter vi blader på lokale tyrkiske grønnsaker butikker, uten hell:-(. Kanskje noen som leser dette vet hvor man finner vinblader i Oslo?

Legg igjen en kommentar

