Fasolia chondra me kremmidi / Stuing (salat) med hvite bønner og løk

Det er fremdeles sommer, og da høres det kanskje rart ut med bønnestuing? Men nei, dette er helårsmat, forskjellen er bare at om sommeren er bønnestuingen best kald. Det høres kanskje også rart ut det også, kald bønnestuing, men tro meg, det er kjempegodt, og en av mine favoritter om sommeren. Tenk på dette som en bønnesalat, så skjønner du nok hvor jeg vil hen.
Jeg lager en stor gryte, avkjøler stuingen og setter den i kjøleskapet, så er det enkel lunsj eller middag i flere dager, avhengig av hvor mange som spiser, selvsagt. Til stuingen er det godt, men ikke nødvendig, med et stykke fetaost, og grekerne insisterer på brød til dette som alt annet. Bønner er veldig proteinrike, og kan godt erstatte kjøtt eller annen proteinrik mat en gang i blant.
Oppskriften fant jeg for flere år siden på en gresk pakke med bønner, og den har trofast fulgt meg siden.  Lag den – jeg lover at dette er fantastisk sommermat!

  • 250 gram hvite, tørkede bønner
  • vann
  • 0,5 dl olivenolje (i originaloppskriften: 1,5 dl olivenolje)
  • 2 løk, grovhakket
  • 3 hvitløksfedd, hakket
  • 1 boks hakkede tomater
  • 2 gulrøtter, i terninger
  • 1 stort laurbærblad
  • 1 – 2 ts tørket oregano
  • 1 terning kyllingbuljong
  • pepper, salt

Legg bønnene i vann i minst åtte timer, men gjerne lengre. Jeg legger bønnene i vann dagen før jeg skal spise dette. Bønnene sveller til ca dobbel størrelse, så bruk mye vann.
Hell av bløtleggingsvannet, og skyll bønnene godt. Ha dem i en suppegryte og hell over friskt vann. Kok i ca et kvarter. Hell av kokevannet gjennom en sil, og skyll bønnene igjen.
I den nå tomme gryten tilsetter du halvparten av oljen, løk og hvitløk, og freser det på middels varme til det er blankt, ikke brunt.  Tilsett bønnene, tomat, gulrot, laurbærblad, oregano, buljong og et lite dryss pepper. Hell oppi så mye vann at det akkurat dekker bønnene.
Kok under lokk til bønnene er helt møre og myke. Hvor lang tid det tar avhenger bl.a. av bløtleggingstid og bønnenes størrelse, men beregn minst 1 time.  Helt mot slutten av koketiden koker du uten lokk, så en del vann fordamper.
Fjern laurbærbladet, rør inn resten av olivenoljen og smak til med salt og pepper.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-xB og trykk på knappen: Print

2 responses to “Fasolia chondra me kremmidi / Stuing (salat) med hvite bønner og løk

  1. Monica Pizanias

    Min mans favorit ! Lyckligtvis har jag en grannfru som gör fasolada ungefär en gång per vecka, i stor gryta,, och kommer över med en stor skål. Av mig får hon bönor i gengäld, och fisk om vi har nån…

    • Hei Monica, så greit med utveksling av mat / ingredienser! Et tips (kanskje helst til nabofruen🙂 ) er å en gang i blant bytte ut bønnene med kikerter – også veldig godt, synes jeg.

Legg igjen en kommentar

