Makaronia me saltsa fetas / Pasta med fetasaus

Dette er en sånn oppskrift jeg kommer tilbake til når jeg skal ha en smakfull og enkel middag. Ingrediensene har jeg vanligvis i hus, og dette tar ikke lengre tid enn det tar å koke pasta. Oppskriften mener jeg å ha funnet på et gresk nettsted en gang, men jeg aner ikke hvor, dessverre.
For meg er dette, sammen med en tomatsalat, en hel middag, for selv om det kanskje ikke ser så mye ut, er det ganske mektig. Men det er selvsagt ingenting i veien for å spise det sammen med f.eks. litt stekt kylling

  • pasta til 2
  • 3 ss smør
  • 1 liten rødløk, finhakket
  • 2-3 hvitløkskløfter, presset
  • 1 dl ouzo
  • 75 gram feta, finsmuldret
  • 1 dl lettfløte
  • 3 ss hakket dill
  • 4 ss revet mizythra eller parmesan
  • 8 hakkede valnøtter
  • pepper (+ kanskje litt salt)

Kok spaghetti etter anvisningen på pakken.
Stek løk i smør over svak varme til den er myk og lysebrun, tilsett hvitløk og stek et minutt til. Hell over ouzo, og kok inn til det halve. Ha oppi feta og fløte, og varm det til fetaen begynner å smelte.
Ha dill i sausen helt til slutt. Smak til med pepper – antakelig er fetaen såpass salt at du ikke trenger mer av den smaken.
Legg spagettien på tallerkner, hell over saus og dryss på mizythra/parmesan  og valnøtter.
En frisk tomatsalat er godt sammen med dette.
Til 2

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-vz og trykk på knappen: Print

3 responses to “Makaronia me saltsa fetas / Pasta med fetasaus

  1. En favoritt! Men ouzo har jeg ikke brukt før på dette… hmmm

    • Hei Demie! Så du kjenner denne retten godt altså! Jeg vet ikke hvor vanlig den er, men jeg elsker den. Så enkelt, så godt! Ouzoen smaker ikke alkohol etter kokingen, den blir bare en slags nesten udefinerbar kontrast til osten og fløten. Prøv om du tør 🙂

  2. nei tror ikke jeg tør… er ikke så glad i ouzo egentlig.
    Min mamma har alltid vart opptatt av mat og oppskrifter ( og valnøtter!) jeg husker retten fra når jeg var yngre og jeg har lagt den noe ganger her I Norge ( noe variasjønner av den i allefall ) Min Nordmann foretrekker spagetti med tomat saus så det blir nok mye mer av det ; )

Legg igjen en kommentar

