Evangelías fløyelsmyke sjokoladekake

Det greske kvinnenavnet Evangelía betyr den som bringer gode nyheter, og denne blogposten er virkelig gode nyheter for alle dem som elsker sjokoladekake…

Når jeg er i Nafplio drikker jeg gjerne kaffe på To Roloi. Det er caféen til Evangelía, og hun pleier rett som det er å ta med seg de nybakte kakene sine på jobb, hvor hun skjærer dem opp i små stykker og serverer som et gratis tiltygg til kaffen.
Evangelía baker blant annet en alldeles nydelig, fløyelsmyk sjokoladekake, og da jeg ba om oppskriften ga hun den til meg med glede. Kaken er superenkel å lage, og du kan drysse den med melis når den er avkjølt, slik som Evangelía gjør, eller dekke den med smeltet sjokolade.
Evangelía bruker kaffekopper til mål. En kopp = ca 1,5 dl, og det vet jeg fordi hun også forærte meg en kopp, slik at jeg garantert fikk riktige mål!

  • 6 egg
  • 1 kopp romtemperert smør
  • 2 kopper hvetemel
  • 1 kopp kakao
  • 2 kopper sukker
  • ½ kopp melk
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • en god klatt smør, 1 ss mel + 1 ss kakao til formen
  • melis eller smeltet sjokolade til topping

Bruk kjøkkenmaskin eller miksmaster. Ha alle kakeingrediensene i bakebollen, og miks på lav hastighet i to minutter, deretter kraftig i fire minutter.
Smør en kakeform grundig, jeg bruker en randform med 26 cm i diameter. Pudre deretter formen med mel+kakaoblandingen. Hell i røren. Stek nede i ovnen på 170 grader i 50 minutter. Prøv med en tannstikke e.l. om kaken er gjennomstekt.
Avkjøl, og sikt over melis eller kle med smeltet sjokolade.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-wa og trykk på knappen: Print

2 responses to “Evangelías fløyelsmyke sjokoladekake

  1. Willy Bakkeli

    Evangelias sjokoladekake var kjempegod. Luftig og fin var den inni også. Vi synes kaken nok er for voksne folk som oss. Sjokoladesmaken er ganske markant. Antakelig vil barn foretrekke en litt søtere variant? Vh Willy

    • Hei Willy,
      Så hyggelig at dere likte den! Kan godt hende den har litt voksen smak, ja, for av erfaring vet jeg at jeg knapt orker å spise de oversøte sjokoladekakene man får i barneselskap, og som ikke smaker sjokolade/kakao i det hele tatt 🙂 Men denne er en favoritt!

Legg igjen en kommentar

