Orzo med feta og valnøtter

Dette er ikke en typisk gresk oppskrift i den forstand at den jevnt og trutt serveres i de tusen hellenske hjem. Dette er en oppskrift fra den amerikanske tv-kokken Rachael Ray, men hun kaller den gresk – og jeg kaller den gresk – for den er stappfull av erkegreske råvarer, og et glimrende tilbehør til keftedes og tzatziki, akkurat som Ms Ray foreslår.
Jeg blandet forøvrig restene av denne pastaretten med rester av stekt kyllingkjøtt, og vips hadde jeg en kyllingsalat som også ble riktig gresk av seg.

  • 3,5 dl orzo / kritharaki / risoni (småpasta formet som ris)
  • 1,2 dl hakkede valnøtter
  • 2,4 dl finhakket bladpersille
  • 225 gram smuldret fetaost
  • extra virgin olivenolje
  • pepper, nykvernet

Kok orzoen i saltet vann etter anvisningen på pakken. Imens rister du valnøttene i en tørr stekepanne til de begynner å dufte. Bland orzoen med valnøttene, persille og fetaosten, ringle over så mye olivenolje du vil og krydre med nykvernet pepper.
Maten kan spises både varm og romtemperert.
Til 4

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-sE og trykk på knappen: Print

4 responses to “Orzo med feta og valnøtter

  1. Du har mye godt på bloggen din.

  2. Orzo høres godt ut!Jeg bor i Stavanger…hvor kan jeg få kjøpt Orzo?
    Hilsen Hilde Bergesen

    • Hei! Godt spørsmål! Jeg heller alle tørrvarene mine over på glass, så jeg husker ikke pakningene… Enten har jeg kjøpt dem på Meny på Tastasenteret, eller på en asiabutikk ved Nytorget et sted. Spør etter risoni, det er bare i Hellas det heter orzo. Lykke til, og meld gjerne tilbake!
      Hilsen Merete

Legg igjen en kommentar

