Honningmarinert fetaost

På Kreta bor Aud Thorstad og Kåre Møller, og de arrangerer matkurs hvor du lærer å lage retter fra øya. Jeg har ikke vært på det kurset, så dette er verken en anbefaling eller reklame som sådan, men jammen hadde det vært spennende å delta en gang!
Jeg har funnet en artikkel hvor Aud T. forteller at feta er en av verdens eldste ostetyper, den ble antakelig laget på Kreta for 4000 år siden. Den gangen levde minoerne der, et mektig folkeslag som blant annet bygde det enorme Knossos-palasset. Oppskriften på honningmarinert feta har jeg lånt fra samme artikkel, men Aud T. tar av naturlige årsaker ikke æren for den retten, for den ble funnet på leirtavler fra en arkeologisk utgraving på Kreta. Server den honningmarinerte osten som snacks eller meze, gjerne sammen med en grønn salat.
Og, det kan ikke sies for ofte: Bare gresk feta er feta. Styr unna den dødskjipe norske etterligningen.

  • 200 gr fetaost
  • en håndfull svarte oliven
  • Til marinaden:
  • ½ dl flytende gresk honning
  • 2 ss olivenolje
  • 1 ts timian (jeg har brukt tørket, bruk frisk om du har)
  • 1 dl hakkede valnøtter

Tips: Server fetaen i små porsjonsskåler sammen med velkomstdrinken. Tannpirkere til å spise med.

Bland marinaden i en romslig bolle. Skjær osten i pene terninger og legg dem i marinaden. Bland varsomt til all osten har fått marinade på seg. La det stå og godgjøre seg en halv times tid, gjerne lenger. Pynt med svarte oliven og server.
Til 4

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-rP og trykk på knappen: Print

4 responses to “Honningmarinert fetaost

  1. Honning og feta er jo en helt fantastisk kombinasjon! Har pleid å få en variant som jeg tror er innbakt i litt filodeig og stekt i honning, den er rett og slett nydelig, selv om jeg husker at jeg var en smule skeptisk første gang jeg hørte om det:) Heldigvis har jeg både gresk fetaost og gresk honning i huset:)

  2. Hvor får man tak i gresk feta da?

Legg igjen en kommentar

