Kotopoulo me patates sto fourno / Ovnsbakt kylling og potet (Helstekt)

Denne retten står ofte på menyen når jeg blir bedt hjem på middag hos grekere. Og det er en riktig smart gjesterett, ikke bare er den nydelig, den er enkel å lage og passer stort sett seg selv i ovnen. Sammen med en grønn salat eller tomatsalat, et stort stykke fetaost og ferskt brød, er dette middag på sitt beste. Av kyllingrestene kan du lage en smakfull kyllingsuppe.

  • 1 hel kylling
  • 8 poteter
  • olivenolje
  • nypresset saft av en sitron
  • oregano
  • 1 dl vann
  • salt, pepper

Skrell potetene og skjær dem i fire eller seks båter. Legg dem i en langpanne, hell over en god klunk olje, oregano, halvparten av sitronsaften og salt. Bland godt, og skyv potetene mot kanten slik at du akkurat har plass til kyllingen midt i langpannen.
Smør kyllingen inn med olje, og dryss den med oregano, salt og pepper. Legg den med brystet ned i langpannen. Hell forsiktig i vannet. Stek v 200 grader, midt i ovnen i 45 minutter. Ta ut langpannen, snu kyllingen, hell over resten av sitronsaften og krydre brystet med salt og pepper. Sett langpannen inn i ovnen igjen, og stek videre til kyllingen er gjennomstekt og har fin, gyllen farge. Det tar ca 15 – 30 minutter, avhengig av størrelsen på kyllingen.
La kyllingen hvile 10 minutter før du skjærer den opp. Pass på å helle litt av den gode sjyen over kylling og potet når dere skal spise.
Til 4

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-t3 og trykk på knappen: Print

2 responses to “Kotopoulo me patates sto fourno / Ovnsbakt kylling og potet (Helstekt)

  1. Åh, dette er helt fantastisk godt:) Jeg pleier å jukse litt og lage retten med kyllinglår hvis det bare er mannen min og jeg som skal spise:) Her sist søndag lagde jeg forøvrig Stifado etter oppskriften din, og den ble helt fantastisk god!

    • Hei Nanne, jeg jukser også av og til om vi bare er to, eller jeg steker hele og så blir restene både kyllingpai og kyllingsuppe. All den gode kraften fra en helstekt kylling MÅ jo brukes til siste dråpe.
      Så kjekt dere likte stifadoen! Skal jeg imponere noen med gresk mat lager jeg ofte den, for det er noe av det aller beste jeg vet.
      Fortsatt god helg!

Legg igjen en kommentar

