Koulouria / Hveteringer med sesamfrø

Har du vært i Athen eller Thessaloniki, har du sikkert sett de små gatebodene hvor du kan kjøpe disse sesamringene. I mindre byer finner du kanskje denne baksten på bakerier. Dette er fastfood for grekerne, og de kjøper gjerne med seg en sesamring hvis de blir sultne på vei til jobb. Gode er de, enkle å lage, og kan serveres til alt man ellers ville spist brød til. Koulouria har de bakt i nesten 2000 år i Hellas, og når noe har overlevd så lenge, kan man trygt si at det er mer enn bare ok mat.
Koulouria er best nystekte. Vil du fryse dem, funker det fint å fryse de ferdiglagede og -hevede ringene ustekt, og ta dem ut av fryseren og steke dem like før de skal spises – og nei, du trenger ikke tine dem først.
For øvrig lager grekerne også en småkake som heter koulourakia, noe som betyr en ”liten koulouri”, den er søtere, fetere og sprøere en koulouri’en og nytes særlig i påsken.

  • 2,5 dl lunkent vann
  • 1 pose tørrgjær
  • ca 550 gr hvetemel
  • 1 ts salt
  • 1 ts sukker
  • 0,5 dl olivenolje
  • ev. 1 ss tahini (sesampasta), om du har
  • ca 150 gram sesamfrø

Tips: Skal du lage koulouria til mange, sparer det masse plass på stekebrettet om du lager stenger i stedet for ringer.

Bland vann og gjær, ha mel, salt, sukker og olivenolje (og tahini, om du bruker det) i en bolle, og elt deigen godt, gjerne i kjøkkenmaskin. Tilsett mer mel om det trengs, deigen skal være ganske fast. Hev deigen i 45 minutter.
Slå ned deigen, og del den i 10 deler. Rull hver del ut til en lang pølse, ca 25 cm.
Fyll et vidt fat med lunkent vann og et annet med sesamfrø.
Dypp deigremsene i vann, rull dem i sesamfrø, og form dem til ringer. Legg ringene på bakeplater dekket med bakepapir, og hev dem i minimum 30 minutter.
Imens setter du ovnen på 220 grader, og plasserer en rist på nederste rille. Sett en dyp, ildfast skål med varmtvann fra springen oppå risten.
Når ovnen er varmet opp, bak sesamringene på midterste rille i 20 – 25 minutter, til de har fin, lysebrun farge og sesamfrøene er sprø og knasende.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-qM og trykk på knappen: Print

5 responses to “Koulouria / Hveteringer med sesamfrø

  1. Nybakte koulouria dufter og smaker helt fantastisk. Det er så godt som umulig å gå forbi en av gateselgerne i Athen uten å kjøpe med seg en eller flere av disse. Tror jeg må se om jeg finner tahini i matbutikken her i Italia….

    Men er det noen spesiell grunn til at du bruker tørrgjær istedet for fersk gjær? Eller er det bare det at du personlig foretrekker tørrgjær?

  2. Du kan fint lage dem uten tahini, det gjør jeg rett som det er, uten å merke den store forskjellen.
    Tørrgjær er vanligere å bruke i Hellas enn fersk gjær. Den tørre selges i matbutikkene, den ferske må man stort sett til bakerier for å kjøpe, kanskje det er derfor? Du kan sikkert bruke fersk gjær i oppskriften, men, vil jeg tro, mindre mengde enn én pakke. Koulouriene skal jo ikke bli så veldig «fluffy», og jeg synes fersk gjær har bedre heveegenskaper enn tørr. Hvis du baker koulouriene med fersk gjær, flott om du forteller hvordan de ble!

  3. Akkurat nå har stekeovnen min tatt kvelden, så jeg har «bakepause», men når jeg får orden på sakene så skal jeg fortelle hvordan resultatet ble.

  4. Koulouri laget med fersk gjær funket som bare det! Men nå skal det også sies at «utenlandsk mel» har dårligere heveegenskaper enn det norske så hvis man lager disse i Norge vil jeg tro at de kan heve seg litt vel mye hvis man bruker fersk gjær. Jeg brukte 50 gram gjær til denne porsjonen. De ble nok bittelitt mer fluffy enn de som selges på gaten i Athen, men de var utrolig gode. Og de falt ihvertfall i smak hos samboeren min. Så en del av koulouriene forsvant på mystisk vis nesten før de var ute av stekeovnen.

    Superenkle å lage var de også, så jeg regner med at de kommer til å bli en gjenganger her i huset. Må nemlig finne «nye» ting å lage for det som funket som bare det i Norge (skillingsboller f.eks…..) blir som flatbrød her nede på grunn av forskjell i melet….

    Fant forresten tahini i butikken her så bedre kan det vel ikke bli!

    • Så bra det ble vellykket! Og det var kjempefint at du ga tbm ang gjæren. Det gjør jo ikke nødvendigvis noe at de blir litt mer fluffy, tenker jeg. Interessant det du skriver om melet, men når jeg tenker meg om så har jeg jo merket det samme selv. Min faste pizzabunnoppskrift hever seg mindre i Hellas enn i Norge, selv om jeg bruker fersk gjær begge steder.
      Ha en fortsatt fin sommer!

Legg igjen en kommentar

