Kounoupidi kapamas / Blomkålstuing

I Europa er det ingen som spiser mer grønnsaker og frukt enn grekerne: 800 gram per person per dag, mens 400 gram er EU-gjennomsnittet. Og nordmenn spiser mindre en EU-gjennomsnittet…
Det er imidlertid ikke vanlig å være vegetarianer i Hellas. Det er rett og slett bare slik at grønnsaker og frukt (og belgfrukter, for å nevne dem også), utgjør en diger andel av den daglige greske kosten. Det er helt vanlig å spise flere middager i uken uten fisk eller kjøtt, for eksempel, noe denne blomkålretten er et eksempel på. Sammen med litt nybakt brød og gjerne en skive fetaost er dette fullgod middag, mens vi i Norge nok vil servere dette som tilbehør til fisk eller kjøtt.
Selv er jeg glad i både fisk og kjøtt, men synes faktisk at denne blomkålgryten er middag nok i seg selv. Denne oppskriften er for øvrig fra Peloponnes, det finnes varianter over hele Hellas.

  • 1 dl olivenolje
  • 2 – 3 rødløk, i skiver
  • 2 – 4 hvitløksfedd, finhakket
  • 1 toppet ss tomatpuré
  • 5 dl vann eller grønnsaksbuljong
  • 3 store, kokefaste poteter, skrelt og skåret i båter
  • 1 laurbærblad
  • salt, pepper
  • 1 stort blomkålhode, i små buketter
  • Ev. brød og fetaost til servering

Varm oljen i en stor gryte, og stek løken til den er gyllen. Ha oppi hvitløken og fres den med det siste minuttet. Tilsett tomatpuré og vann/buljong samt potetene og laurbærbladet, salte og pepre. Kok under lokk til potetene er nesten gjennomkokte. Bland oppi blomkålen, og kok til alt er mørt, med lokket bare delvis over, rør om av og til. Til slutt skal mesteparten av vannet være dampet vekk, og en deilig tomatolje kler grønnsakene. Server med brød og fetaost.
Til 4

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-pW og trykk på knappen: Print

3 responses to “Kounoupidi kapamas / Blomkålstuing

  1. Så spennende denne bloggen så ut! Nå kan det hende at grekerne i familien min endelig får litt mer gresk mat inn på middagsbordet:-)

    Jeg bor i Nord-Trøndelag med min greske mann og våre to gresk/norske sønner på 9 &12 år. Jeg har bodd 13 år i Vrilissia i Athen, men for 6 år siden flyttet vi altså nordover. Vi stortrives her, men høydaren på hele året er nok ukene på sommerhuset i Marathon. Vi har jo vært mange ganger i Nafplion, elsker den byen! Pikturesk, med flotte små gater, gode restauranter og mye historie.

    Vi lager litt gresk mat som koto-pitta, tiropittakia, fakes, revithia, prassopitta, halva, makaronia me kyma og mange ulike greske salater. Må sette meg ned og «bla» i bloggen nå. Kanskje 2012 blir året hvor jeg virkelig blir den greske magirisa:-)

    Jeg har en interiørblogg; ta gjerne en titt: http://maratonjenta.blogspot.com/
    Hilsen Inger Lise!

  2. Hei Inger Lise! Kjekk blogg du har, jeg la lenken ut på siden min, for det er helt sikkert flere som kan ha en kosestund på bloggen din.
    Håper du dinner tips og ideer til mer gresk mat her hos meg, gresk mat er jo så god!
    Kjekt å «treffe» deg,
    hilsen halvt (sør-)trønder 🙂

Legg igjen en kommentar

