Domatosoupa me hilopites / Tomatsuppe med eggnudler

I mine studentdager hendte det at jeg kjøpte posesupper, og var det tomatvarianten kokte jeg ett egg og hadde oppi, så ble det iallfall litt bedre. Men etter at jeg begynte å lage tomatsuppen selv, orker jeg ikke tanken på posesuppe engang. Denne greske varianten er deilig, mettende og varmer kropp og sjel en kald vinterdag.

Hilopites, ikke laget av meg men kjøpt på butikken. Som regel er de firkantede, men akkurat disse var i bueform.

Hilopites er altså greske eggnudler eller eggpasta. Jeg vet ikke helt hva korrekt oversettelse er, men det er altså små biter av pasta laget med egg og melk. Dermed er de mer mettende enn vanlig pasta, og brukes mye i Hellas som middag sammen med tomatsaus eller bare med brunet smør + ost. Har du pastamaskin og god tid kan du lage dem selv, se f.eks oppskrift her.
Det er selvsagt ikke tvingende nødvendig å bruke hilopites i suppen, vanlige nudler / makaroni e.l. går også fint. Å ha egg oppi er ugresk, så det har jeg ikke gjort her, men det hender jeg spiser suppen med egg likevel, altså.

  • 1 rødløk, finhakket
  • 1 ss olivenolje
  • 1 – 2 hvitløkfedd, finhakket
  • 1 stor gulrot, i små terninger
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 5 dl kraft (eller vann + buljongterning)
  • ½ dl rødvin (kan erstattes med vann)
  • 2 ts tørket oregano eller tørkede selleriblader
  • 1 laurbærblad
  • 3 dl hilopites/nudler
  • salt, pepper + ev litt sukker
  • litt reven ost til å drysse på toppen

Fres løken i olivenolje til den blir blank og myk, ha i hvitløk og gulrot og fres et minutt til. Hell oppi tomatene, kraften/buljongen og rødvin, samt oregano/selleri og laurbærblad. Kok under lokk i 10 minutter. Tilsett nudlene og kok videre under lokk til de er ferdigkokte, ca 15 minutter. Suppen skal nå være skikkelig tykk og fyldig, er den for tykk tilsetter du en vannskvett.
Smak til med salt og pepper, og kanskje et lite sukkerdryss om suppen er veldig syrlig (det kommer an på tomatene). Fordel suppen på 2-3 tallerker og la hver og en drysse ost på.
Spis med brød, og gjerne en god olivenolje til å dyppe brødet i.
Til 2-3

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-ox og trykk på knappen: Print

One response to “Domatosoupa me hilopites / Tomatsuppe med eggnudler

  1. hylopites… mmmmmm : )

Legg igjen en kommentar

