Milopita / Eplekake

En gang kom jeg over en visstnok tradisjonell gresk eplekake på nettstedet syntageskardias. Jeg har med tid og stunder forandret litt på den, blant annet bruker jeg mindre sukker og legger til mandler. Dette er blitt min favoritteplekake! Kaken bakes opp-ned, og de karamelliserte eplene som altså til slutt blir kakens topp, er vidunderlige.

  • Til fyllet
  • 100 gram smør eller margarin
  • ½ dl sukker, (rørsukker om du har det)
  • 1 / 2 ts kanel
  • 1 / 2 ts nellik
  • 3-4 epler
  • 1 dl grovhakkede mandler
  • Til deigen
  • 2,5 dl hvetemel
  • 2 dl sukker
  • 4 egg
  • 1 shotsglass konjakk (Metaxa om du har det)
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts bakepulver

Du trenger en rund kakeform med avtagbar kant, ca 25 cm/diameter. Klipp en sirkel av et stykke bakepapir og legg det i bunnen av formen. Legg oppi alle ingrediensene til fyllet – unntatt epler og mandler – og sett den i ovnen på 175 grader til smøret smelter.
Skrell eplene, fjern kjernehuset, og skjær eplene i ringer eller båter.
Ta formen ut av ovnen, og bruk en bakepensel til å smøre formens kanter med litt av det smeltede smøret. Legg mandler og epler i formen, og bland forsiktig.
Ha alle ingrediensene til deigen i en bolle eller kjøkkenmaskin, og miks til det bobler, ca 2 minutter.
Hell deigen jevnt over fyllet. Bak kaken videre i ca 1 time på nederste rille. Prøv med en tannstikke som du stikker helt til bunns i kaken, om den er deigfri når den kommer ut er kaken ferdig. Før en kniv mellom kaken og formens kant, og fjern kanten på kakeformen.
Hvelv kaken umiddelbart over på et kakefat, og løsne bunnen av formen forsiktig.
Kaken er nydelig som den er, men litt oppisket yoghurt, rømme, iskrem eller krem er godt tilbehør.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-nE og trykk på knappen: Print

9 responses to “Milopita / Eplekake

  1. Mmmm….kjenner at jeg får vann i munnen når jeg leser denne oppskriften! Eplekake er jo alltid godt, men denne her høres virkelig fantastisk ut!

  2. Denne kaken høres helt nydelig ut … tusen takk :-)))

  3. Tusen takk, begge to! Jeg liker den iallfall kjempegodt, den er litt klissete og smaker mye av epler – akkurat som en eplekake skal, synes jeg!

  4. mmm… jeg kan kjenne lukten herfra ; )

  5. Nå står kaka i ovnen og vi er veldig spente 😀 Fikk et lite problem … hadde bakepapir i bunnen av formen som beskrevet… men smøre (fyllet) rant alikevel ut og ligger nå i bunnen av ovnen … er 100 g smør for mye til fyll eller?

    • Håper det blir bra likevel! Regner med at smøret renner utover fordi formen ikke er helt tett. Skal du bake kaka igjen kan du jo la bakepapiret gå litt opp over kanten – eller selvsagt bruke mindre smør om du foretrekker det 😉

  6. Kaka blei kjempegod 😀 … er allerede «forduftet» ikke en smule igjen

  7. Nå har jeg bakt denne kaken,og det dufter så nydelig! Skal ha den med til pappa i anledning farsdag:) gleder meg !!

    Rita

Legg igjen en kommentar

