Pasteli /Sesam- og honningsnacks

I dag er bloggen ett år, og det skal feries med en søt, gresk oppskrift som er flere tusen år gammel.
Pasteli er nemlig nevnt i det 14. århundre før vår tid, på en steintavle funnet i Mykene, og grekerne har etter alt å dømme spist pasteli i ethvert århundre siden den tid. Hvis ikke det er bevis for at noe er verd å lage, så vet ikke jeg!
Pasteli må kunne kalles sunn snacks, for sesamfrø er rike på jern, kalsium og E-vitamin, mens honning er rik på antioksidanter og vitaminer. Men det er jo litt kjipt å snakke om sunnhet når det dreier seg om snacks,  og viktigere er det uansett at pasteli er kjempegodt og superenkelt å lage selv. Fin vertinnegave pakket inn i matpapir eller cellofan, kan oppbevares i månedsvis om du legger dem i en tett boks, og godt alene eller som sprø-seigt tilbehør til kremete desserter og is.
Som du ser består oppskriften av like deler sesam og honning, samt 1/3 nøtter eller mandler, så det er enkelt å skalere opp og ned. Nøtter/mandler kan du forresten sløyfe, og heller tilsette litt kanel i stedet, eller lage helt basic pasteli med bare sesam og honning. Her har jeg pistasjnøtter oppi, for jeg synes det gir ekstra god smak og fin farge.

  • 250 gram sesamfrø
  • 250 gram honning (gresk/flytende)
  • 80 gram hakkede nøtter/mandler eller 1 ts kanel eller ingenting

Ha sesamfrøene i en tørr, vid stekepanne, og rist dem over medium varme til de begynner å få litt farge.
Kok opp honningen. Ha i sesamfrø, og småkok dette til det tykner litt, ca 10 minutter, mens du rører ofte. Ha oppi nøtter/mandler eller kanel om du bruker det.
Legg bakepapir på et stekebrett eller lignende.
Hell blandingen oppå, klapp på massen med en skje så du får et jevnt lag, ca 1 cm tykt.
Når blandingen er kald og stivnet, kutter du pastelien i biter med en skarp kniv. Den kan oppbevares praktisk talt i evigheter i en tett boks.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-kF og trykk på knappen: Print

6 responses to “Pasteli /Sesam- og honningsnacks

  1. Hei og gratulerer med ett-års dag for bloggen.

    Jeg er ikke så veldig glad i snacks, men pasteli liker jeg. Har sett at de har noe lignende her i Italia, men har ikke kjøpt det ennå. Og hvis jeg kan lage det selv så trenger jeg heller ikke kjøpe det… 🙂

  2. jeg blir virkelig rørt for at du fremviser de gode greske ting ( spesielt i de tidene Hellas går gjennom ) … gratulerer med dagen til bloggen din : ) og nå må jeg gå å finne disse pasteli mamma sendte… og jeg skal imponere henne med å lage pasteli selv, for første gang ( for å være ærlig jeg tror ikke hun har gjorte noensinne heler…)

    • Takk til deg også, Demie! Jeg er, som du skjønner, minst like glad i Hellas som i Norge, og hjertet mitt blør for alle grekerne som virkelig sliter med å få endene til å møtes nå – og verre skal det nok bli. Det verste er på et vis å oppleve all tristheten og oppgittheten man møter blant så mange grekere, jeg har flere venner som har mistet jobben sin, foreldrene deres (pensjonister) som ikke vet om de får pensjon neste år osv. Samtidig er jo Hellas slikt et vidunderlig land, og maten et av alle elementene i dette, og jeg synes det er fint å minne meg selv og andre på alt det gode som faktisk finnes i Hellas. (Og så tenker jeg at det er utrolig at bare et par mil fra leiligheten min i Nafplio lagde de pasteli og skrev ned oppskriften for 3 -4000 år siden – det er liksom som å gå i fotsporene til mykenerne 😉 ) Klem til deg.

  3. du er et fantastisk menneske

  4. Å, nå ble jeg rørt! Og rødmer 🙂

Legg igjen en kommentar

