Tsai me dyosmo, meli ke lemoni / Te med mynte, honning og sitron

Hvor gresk er dette? Jeg vet ikke, men det er gresk nok for meg siden jeg har fått oppskriften av Tassoula, en cirka 80 år gammel gresk dame som sier hun har laget dette ”i årevis”. Ikke bare det, mynte, sitron og honning er supergreske ingredienser, så om denne teen ikke er gresk, burde den umiddelbart bli det.

Teen kan både drikkes varm og kald. Hvis du er sånn som meg som en gang i blant kjøpte iste på flasker, slutt med det, og lag den selv heller. Den er sunnere, og (mye viktigere) den smaker veldig mye bedre.

  • 1 bunt mynte- eller peppermynteblader
  • saft av 1 sitron
  • gresk (flytende) honning etter smak
  • 1 liter kokende vann

Pell myntebladene fra stilkene, riv dem opp i to-tre mindre biter, og ha dem i en mugge som tåler kokende vann. Knus dem litt med en langskaftet skje eller lignende. Hell oppi sitronsaft og honning. Jeg er ikke så glad i mye søtt, så jeg bruker et par toppede ss i denne porsjonen. Hell over kokende vann, og rør godt, slik at honningen løser seg opp. La teen stå og trekke i 5 minutter, og rør igjen.
Skal du ha varm te, siler du den over i fire kopper.
Det kan du for så vidt gjøre om du vil ha kald te også, men da er det strengt tatt mer praktisk å sile den over i en ny mugge som du setter i kjøleskapet til teen er iskald. Server med isbiter.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-kn og trykk på knappen: Print

4 responses to “Tsai me dyosmo, meli ke lemoni / Te med mynte, honning og sitron

  1. αχ τι μου θυμίζεις τώρα…

  2. Jeg er en ihuga tedrikker hele året, men om sommeren orker jeg ikke kokvarm te her nede… Vanligvis så har jeg kjøpt iste (og ikke bare en gang i blant, men ofte), men en dum ting her nede er at det er litt vanskelig å få tak i Lipton iste og den nasjonale isteen som alle italienere drikker og tydeligvis elsker syns jeg smaker aldeles grusomt. Så denne oppskriften her skal jeg jammen meg prøve – både kald og varm.

    Når jeg først er i gang med å klage så kan jeg jo fortelle at selv om de har veldig god honning her nede så fins det altså ikke noen bedre honning enn den greske, så den savner jeg. Jeg elsker timianhonning! Og det har jeg ennå ikke funnet i Italia 😦

    • Timianhonningen er jo suveren, men akkurat i denne teen er det såpass mye smak også av mynte og sitron, at det sikkert går like bra med en italiensk honning (kan ikke si jeg har smakt den, men stoler på deg når du sier den er god 🙂 )
      Jeg foretrekker denne teen kald, og jeg lager den ofte, synes nesten noe mangler når den ikke står i kjøleskapet om sommeren. Den smaker aldri helt likt fra gang til gang – jeg er ikke så nøye med målene – men uansett er den forfriskende og deilig.

Legg igjen en kommentar

