Soutzouklikia / Kjøttboller med paprika og yoghurt

Denne oppskriften fant jeg for flere år siden i et gresk matblad. Jeg klippet den pent ut, limte den inn i en bok (veldig Polyanna), men deretter glemte jeg den. Her en dag gjenoppdaget jeg den, og måtte selvsagt prøve å lage den. Åh, så godt det var!
Navnet er nok i nært slektskap med soutzoukakia (smyrneika), kjøttboller i tomatsaus, en rett som hjemflyttede grekere tok med seg fra Smyrna (nå Izmir i Tyrkia), men ut over det vet jeg ikke det minste om denne for meg helt ukjente retten. Kjøttbollene er mer kryddersterke enn de typiske soutzoukakiaene, og sausen er jo helt annerledes. Og det er kanskje hele hemmeligheten?

  • Til kjøttbollene:
  • 1 loffskive uten skorpe
  • 200 gr. karbonadedeig
  • 200 gr. kjøttdeig av svin
  • 4 fedd hvitløk, knust eller presset
  • 1/2 ts allehånde
  • 1/4 ts spisskummen
  • bittelitt kanel
  • bittelitt kajennepepper
  • 1/2 ts pepper
  • 1 ts salt
  • olivenolje til steking
  • Tilbehør:
  • 2 porsjoner nykokt ris
  • 1 grønn paprika, i ringer
  • 2 dl gresk yoghurt (ev matyoghurt)
  • 1 ts paprikakrydder

Legg brødet i vann i ti minutter, og skvis deretter ut så mye vann du kan. Bland brødet med resten av ingrediensene til du har en jevn deig.
Form små, avlange kjøttboller ved hjelp av hånden din og en skje, og stek dem brune og fine i olje.
Legg bollene på kokt ris og paprikaringer. Bland yoghurten med paprikakrydder og øs den på toppen.
Til 2.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-k2 og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

