Psomaki me elies / Småbrød med oliven

Når jeg er i Hellas, hender det jeg baker norske kanel-i-svingene/skillingsboller til mine greske venner. De faller i smak, søtt, lunt bakverk med kanel er jo skikkelig jummi. Men jeg, som ikke er spesielt glad i søt mat, synes disse greske bollene med oliven i svingene, er mye bedre. De er glimrende turmat, de passer også godt til supper og salater, eller som tiltygg til vin eller ouzo, for eksempel.

Et par ord og vel så det om oliven, til glede (som man sier) for nye lesere: For all del, ikke kjøp de spanske olivenene som er farget svarte. De er grusomme, grusomme, grusomme. Å farge dem er jo bare tull, la dem henge på treet, så blir de svarte helt av seg selv. Og forresten beholder oliven smaken bedre om de får lov å beholde steinen sin. Kalamata-området på Peloponnes produserer noen av verdens beste oliven, og de selges i Norge av under merkenavnet Gaea. Kjøp dem!

  • 3 dl vann, ca 40 grader
  • 1 pakke tørrgjær
  • 1 egg + egg til pensling
  • 2 ss olivenolje
  • ca 700 gram hvetemel
  • 1 ts salt
  • 1 ts sukker
  • Fyll:
  • 2 ss finhakkede mandler uten skall
  • 1,5 dl finhakkede oliven
  • 1 dl finhakket bladpersille
  • 1-2 moste hvitløksfedd
  • 2 dl revet graviera (gruyere eller vellagret sveitserost)

Hell det lunkne vannet i en bolle, og miks det med gjæren. Pisk inn egg og olivenolje, og elt inn mesteparten av melet, salt og sukker. Kna til du har en jevn, myk deig. Dekk bakebollen med et fuktig klede, og la den stå lunt en times tid, til deigen er blitt dobbelt så stor.
Imens kan du hakke og blande alt til fyllet.
Dryss litt mel på bakebordet, og kjevle deigen ut til en firkant, ca 0,5 – 1 cm tykk. Fordel fyllet over leiven. Rull leiven sammen, og skjær den i ca 12 stykker. Legg stykkene på et bakepapirkledd stekebrett, og press dem litt flatere. Pensle med sammenpisket egg. Sett baksten lunt i vel ½ time.
Bak dem v 200 grader i 20 – 25 minutter på midterste rille.
Småbrødene er best samme dag de er bakt.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-hB og trykk på knappen: Print

3 responses to “Psomaki me elies / Småbrød med oliven

  1. Så utrolig gode de så ut! Har pleid å lage focaccia med oliven, men skal jaggu prøve meg på disse olivenbrødene:) Heldigvis får jeg tak i Kalamataoliven her, både grønne og sorte.

  2. Jeg er nå veldig svak for skillingsboller da…., Men tror jeg skal prøve meg på disse. Det går vel an å fryse dem ned. Jeg er skippertaksmenneske så jeg liker å lage en hel haug når jeg først er i gang og så kan jeg slappe av helt til neste gang jeg må «til pers….»

  3. Jeg synes iallfall de er gode! Det er ikke sånn at de smaker veldig mye av fyllet, derfor er de fine som tilbehør til annen mat – samtidig som de smaker nok til at de er gode helt alene også. Synes jeg, iallfall. Og det går fint an å fryse dem.

Legg igjen en kommentar

