Psita verikoka me yiaourti / Grillede aprikoser med yoghurt

Når det er sesong for aprikoser trenger man egentlig ingen oppskrift for å nyte dem, de små, søte og saftige fruktene er suverene i seg selv. Men denne lettlagde og kjappe oppskriften, som jeg har fått av en gresk venninne, er også fristende deilig. De søte, grillede aprikosene får selskap av syrlig, kremete yoghurt med en tanke honning, vidunderlig!

  • Per person:
  • 2 aprikoser
  • 1 ts sukker
  • 1 dl gresk yoghurt (ev matyoghurt)
  • 2 ts flytende honning
  • noen mynteblader
  • evt honning v servering

Del aprikosene i to og fjern steinene. Dryss sukker på snittflaten. Sett dem under den rødglødende grillristen i ovnen til de får litt farge. Hvor lang tid det tar er avhengig av ovnen din, i min tar det 4 minutter. Legg yoghurt i en skål, hell over honning, og rør rundt et par ganger slik at yoghurten marmoreres. Fordel de nygrillede aprikosene på toppen, og pynt med et mynteblad eller to. Skikkelige søtmonser kan ha litt honning på til slutt.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-gY og trykk på knappen: Print

3 responses to “Psita verikoka me yiaourti / Grillede aprikoser med yoghurt

  1. Kjenner jeg får vann i munnen……:)

  2. Dette må prøves. De italienske aprikosene (som de greske) er fantastiske på smak og med yoghurt og honning til så regner jeg med at det blir en liten «luksusdessert». Det eneste jeg er lei meg for er at jeg ikke får tak i gresk honning her i Italia, for det finnes ikke noe som slår den greske….

  3. Gresk yoghurt er suveren, men kjøper du den mest kremete varianten du finner i Italia blir det helt sikkert godt uansett!

Legg igjen en kommentar

