Achladia me Metaxa / Pærer med Metaxa

Desserter er ikke så vanlig i Hellas. Jeg har ennå til gode å bli bedt på middag i et gresk hjem hvor det serveres dessert til slutt, men kanskje det har med mine venner å gjøre? Neida, de er mer enn rause nok, det vanker rett som det er både kake og frisk frukt.  Så jeg spurte en venninne om hun hadde oppskrift på en typisk gresk dessert, og hun ga meg denne. Blandingen er helt himmelsk, og ikke overveldende søt, altså helt etter min smak. Men du kan ha honning oppå eller blandet inn i yoghurten om du liker søtere desserter. Pærene serveres varme.

  • 4 søte, modne pærer
  • 1 ss smeltet meierismør
  • 4 ss sukker, gjerne rørsukker
  • ca 8 ts Metaxa eller konjakk
  • 1 beger gresk yoghurt (200 gram) eller Matyoghurt
  • 1 dl mandelflak, ristet lett i tørr stekepanne
  • evt: 4 ts flytende honning eller mer, avhengig av hvor søtt du vil ha det

Skrell pærene, del dem i to, og fjern kjernehuset, slik at du har en liten grop i hver pære. Pensle pærene med smør. Legg dem i et smurt, ildfast fat med den kuttede siden opp. Dryss over sukker, og ha litt Metaxa/konjakk i hver grop.
Stekes v 200 grader i 15 min.
Legg to pærehalvdeler i hver serveringsbolle. Pisk opp yoghurten litt med en gaffel, og legg en god klatt oppå pærene. Hell over honning, om du vil, og dryss med mandler.
Til 4

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-7E og trykk på knappen: Print

Legg igjen en kommentar

