Linser a la de gamle grekere

Denne eldgamle, greske oppskriften ble funnet nedtegnet på papyrus i Egypt, og jammen kunne de ikke lage god mat, de gamle grekerne! Bare duften som sprer seg i huset mens det står og godgjør seg på komfyren lager formelig fossefall i munnen. Den gamle oppskriften sier ikke noe om mengder, så jeg har eksperimentert meg fram til en variant jeg liker, du kan godt tilsette mer eller mindre mengder av hva det skal være om du vil eksperimentere videre. Originaloppskriften sier det skal litt anis oppi, jeg bruker ouzo, gresk brennevin med anis i stedet.

Linsene smaker godt sammen med f.eks hvit fisk eller stekt kyllingfilet, og er også en original mezérett.

  • 150 gr linser
  • 1 rødløk, grovhakket
  • 1 ss rødvinseddik
  • 1,5 dl rødvin
  • 1,5 dl kraft (vann + kylling- eller grønnsakbuljong er ok)
  • 3 ss ouzo
  • 0,5 dl olivenolje
  • 1/2 ts spisskummen
  • 1 ts tørket oregano
  • 1 ts tørket dill (eller ca 2 ss frisk som du i så fall tilsetter til slutt)
  • 1 liten bunt bladpersille
  • salt, pepper

Vask linsene. Bland alt unntatt persillen, salt og pepper og småkok under lokk til du har en tykk stuing, ca 45 minutter. Fyll på med vann om det koker tørt. Tilsett finhakket persille og smak til med salt og pepper.

Til 2 – 3 som tilbehør
For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-4n og trykk på knappen: Print

2 responses to “Linser a la de gamle grekere

  1. Så spennende med ouzo i middagen! Det var nytt for meg, men absolutt ikke dumt! 🙂

  2. Veldig godt i tomatsaus også! Og jeg har en oppskrift som jeg snart må få testet ut, med kyllingbiter marinert i ouzo. Fikk det på en taverna for ikke så lenge siden, og det var kjempegodt!

Legg igjen en kommentar

