Fava / Splittertpuré

Fava serveres vanligvis som en del av et mezébord, men vi kan med hell også spise den sammen med stekt mat, som laks, pølser eller bacon.

Favaen kan oppbevares opp mot en uke i tett boks i kjøleskapet, og kan spises både luken og kald.

  • 2 dl gule splitterter
  • 4- 5 dl vann
  • 2 ss olivenolje (eller mer)
  • 1 laurbærblad
  • salt, pepper
  • litt finhakket rødløk
  • evt. kapers
  • evt. olivenolje

Vask splittertene godt. Kok opp med vannet, skum av. Kok i minst én time og 15 min under lokk over lav varme med oljen og laurbærbladet. Tilsett mer vann om det blir tørt, og rør ofte. Konsistensen skal være som grøt, og splittertene skal være delvis istykkerkokte. Smak til med salt og pepper. Hvis du vil ha favaen fløyelsmyk, kan du mose den med stavmikser eller i kjøkkenmaskin. Puréen serveres med litt rødløk oppå, og evt kapers og en klunk olivenolje.

Til 2 pers.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-x og trykk på knappen: Print

4 responses to “Fava / Splittertpuré

  1. Thomas Brenno-Strandli

    Hei!
    Har testet retten over, og den er deilig!

    For et par år siden var vi på Karpathos, Amophi Nymphes, og spiste en favabønnedip som var utrolig frisk og deilig. Det var en favabaser dip, ganske kremete og syrlig (kanskje med eddik, sitron og yoghurt). Det irriterer meg at jeg ikke forhørte meg med kokken ift. ingrediensene og metode, for det er en smak jeg ofte kunne tenke meg å ha på bordet.
    Har du vært borti noe noe lignende?

    Mvh. Thomas

    • Så hyggelig at du likte favaen!
      Jeg har aldri prøvd en slik fava du beskriver, men det høres godt ut. Jeg søkte på greske matblogger, og fant noen favaoppskrifter hvor det var tilsatt saft fra 1/2 til 1 sitron, og noen hadde en god klatt yoghurt oppå istedenfor det vanlige (løk, kapers, olivenolje). Borsett fra det var disse oppskriftene temmelig like min. Så du kan jo prøve deg fram? Hører gjerne fra deg igjen om du laget en knallgod fava med sitron og yoghurt!
      Hilsen Merete

      • Thomas Brenno-Strandli

        Takk for tilbakemelding! Har litt kontakt med han som driver resteuranten og stedet der vi bodde, så jeg får vel bare sende han en melding på FB og spørre om oppskrift. Deler den med deg om det blir suksess.
        Ellers har bloggen og oppskriftsregisteret din blitt litt av et «referanseverk» i familien, og resultatet har blitt mange hyggelige måltider der jeg har høstet lovord og vekket minner fra mang en reise.

        Mvh. Thomas

  2. Thomas, wordpress lar meg ikke svare på et svar til et svar, kanskje ser du dette likevel.
    Ja, vil svært gjerne høre fra deg om favaen blir en suksess. Tar du et bilde av den også, kan du jo gjesteblogge om du vil!
    Og tusen takk for fine ord om bloggen, så kjekt å høre! Jeg setter stor pris på slike tilbakemeldinger.
    Lykke til med yoghurt- og sitron-fava!

    Hilsen Merete

Legg igjen en kommentar

