Keik lemoniou me giaourti / Sitronkake med yoghurt

Sitronkake

Dette er en frisk og god kake det går raskt å blande ihop, og resultatet er en søtsyrlig, myk drøm – intet mindre! Jeg kan skryte, for dette er jo ikke min oppskrift, jeg har hentet den fra den flotte matbloggen Souvlaki for the soul. Klikker du på linken, kan du se hvor fin kaken ser ut bakt i springform og med lime. Denne gangen laget jeg den i brødform og med sitron, noe som ble helt supert det også, bortsett fra at det ikke var så lett å få pynten til å sitte fast. Litt melisglasur kan jo løse det problemet, eller så kan man jo sløyfe pynten helt.
– Dette er den beste kaken jeg har spist, utbrøt kjæresten min da han smakte på den. Kanskje blir den en favoritt hjemme hos deg også?

  • Våt blanding:
  • 2,5 dl gresk eller tyrkisk yoghurt (ikke lettvariant)
  • 1,6 dl olivenolje + 1 ts til formen
  • 2,5 dl farin
  • finrevet skall av 1/2 sitron eller 1 lime
  • 0,6 dl nypresset sitron- eller limesaft
  • 2 egg
  • Tørr blanding:
  • 4 dl siktet hvetemel
  • 1,5 ts bakepulver
  • 0,5 ts salt

Miks alle de våte ingrediensene i en bolle, og de tørre i en annen. Hell de våte ingrediensene oppi bollen med det tørre, og rør til de er blandet jevnt sammen, men heller ikke mer.
Hell i en oljesmurt form. Jeg brukte en formkakeform som tar 1,5 l, du kan også bruke springform på 22 cm. Stek kaken på 180 gr i 45 til 50 min, på nest nederste rille. Prøv med en tørr pinne om kaken er ferdigstekt.
La kaken avkjøle ca fem minutter i formen, før du forsiktig hvelver den på en rist.
Kaken kan serveres som den er, eller pyntes med melisglasur og sukret sitron-/limeskall (= 1 ss finrevet skall blandet med 2 ss sukker).

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-Nj og trykk på knappen: Print

Ett svar til “Keik lemoniou me giaourti / Sitronkake med yoghurt

  1. Tilbaketråkk: Mat for syklubben | Anne Aukrust

Legg igjen en kommentar

