Keik me mantarini / Mandarinkake

Vinter i Hellas betyr trær stappfulle av mandariner, appelsiner og sitroner, og når de henger der omkranset av glinsende, mørkegrønne blader, lyser de opp den kaldeste vinterdag. Når jeg er i Hellas vinterstid er jeg så heldig å få pose på pose med mandariner av en venninne som dyrker dem i hagen sin. En dag fikk jeg lyst til å bruke  noen av dem i en kake, og kom over denne oppskriften på nettstedet sintages mamas, mammas oppskrifter. Og mamma kan lage mandarinkake, det er helt sikkert! Den blir saftig, frisk og luftig.
Kaken er for øvrig uten egg, greit å merke seg for allergikere. Og den kan selvsagt også lages med nypresset appelsinsaft, om du foretrekker det.

  • 3 dl nypresset saft av mandarin (ca 8 – 10 stk)
  • 1,5 dl mais- eller solsikkeolje
  • 1,5 dl sukker (farin eller råsukker)
  • 3,5 dl hvetemel
  • 1 ts natron
  • 1 ts bakepulver
  • 1,5 dl rosiner, gjerne av den lyse typen
  • Glasur
  • 100 gram mørk sjokolade
  • 1 ss mais- eller solsikkeolje

Pisk sammen mandarinsaft, olje og sukker til sukkeret er helt oppløst. Bland hvetemel, natron og bakepulver, ha det oppi mandarinsaften og pisk til du har en jevn, luftig røre. Tilsett rosinene.
Hell røren i en kakeform eller liten brødform du har smurt og melstrødd eller kledd med bakepapir, og stek kaken på nederste rille ved 180 grader i ca 1 time. Stikk en tannstikke i kaken, den skal være deigfri og ”tørr” når du trekker den ut. Avkjøl kaken på rist.
Smelt sjokolade i vannbad sammen med oljen. Ringle dette på toppen av kaken.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-pt og trykk på knappen: Print

3 Svar til “Keik me mantarini / Mandarinkake

  1. dette minner meg om min første sommer i Norge når R kjøpte appelsiner og jeg sa at du kan ikke kjøpe appelsiner om sommeren… hvorfor ikke ? lurte ham. Fordi de er vinter frukt de! han syntes jeg var morsom!!!

    veldig god kake skal prøves : )

    håper det går bra med deg
    klem

    • Herlig historie!
      I Norge er det jo liksom aldri sesong for noe, så min første sommer som «fastboende» i Hellas kunne jeg ikke fatte hvorfor det var helt umulig å få tak i dill. Det er jo så mange greske retter med dill i. Nå har jeg lært meg å sette pris på at frukt- og grønttilbudet varierer med sesongen – og «svigermor» har lært meg å fryse ned dill ;-)
      Klem!

  2. det har mamma prøvd å lære meg i mange år ; )
    (ikke så flink på kjøkken som jeg skulle ønske meg jeg …)

Legg igjen en kommentar

