Baklava / Nøtter i filodeig-kake

Baklava er kanskje det mest kjente greske bakverket, på tide med en oppskrift! Baklava (baklavas, egentlig), lages ikke bare i Hellas, men i Tyrkia, Libanon og lengre østover enn det også.
Den greske, tradisjonelle, varianten har bare valnøtter i fyllet, men du kan gjerne variere og for eksempel bruke en blanding av valnøtter og pistasjnøtter slik jeg har gjort under.
Videre foreslår jeg å bruke espressokaffe i stedet for vann, en fin kontrast til det søte, men det er altså helt unormalt å gjøre det. Ideen fikk jeg fra Peter, den dyktige kokken bak souvlakiforthesoul.com, og oppskriften min er inspirert av hans. Namnam, sier jeg bare.

  • 3 dl espressokaffe/kraftig kaffe, eller 3 dl vann
  • 2,5 dl sukker
  • 1,5 dl gresk (= flytende) honning
  • 350 gr valnøtter
  • 100 gr pistasjenøtter
  • 1 ts kardemomme
  • 1,5 ts malt kanel
  • 1 (opptint) pakke filodeig (du bruker ikke hele pakken, lag tiropitakia av resten)
  • 60 gr smeltet smør

Bland kaffe (eller vann), sukker og honning i en stor gryte, og la det småkoke i 10 minutter. Pass på, det koker fort over. Sett sirupen til side, for avkjøling.
Finhakk nøttene for hånd eller i en food processor, pass på at det ikke blir for finmalt dersom du bruker elektrisk utstyr. Bland nøttene med kardemomme, kanel og halvparten av kaffesirupen.
Smør en liten, firkantet form med smør (min form er ca 20 x 28 cm, du kan godt bruke en litt mindre form, så blir kaken høyere).
Åpne filopakken, legg deigen flatt på bakebordet med et fuktig kjøkkenhåndkle over. Dette skal beskytte deigen under hele prosessen fra å tørke ut.
Skjær gjennom alle flakene med en skarp kniv, slik at du har deigflak på størrelse med formen din.
Legg et flak i formen, pensle det med smør, og gjør det samme seks ganger til, slik at du nå har syv lag filodeig med smør imellom i formen din. Fordel halvparten av nøtteblandingen over deigen. Legg så to-tre lag med smørpenslet filodeig oppå der igjen, deretter resten av fyllet, og topp med syv lag smørpenslet filodeig.
Skjær gjennom baklavaen med en skarp kniv, slik at du har firkantede, trekantede eller diamantformede porsjonsstykker.
Stek baklavaen midt i ovnen, 170 grader i ca 50 minutter.
Ta baklavaen ut av ovnen, vent fem minutter, og hell over resten av sirupen. La baklavaen trekke i minst to timer, gjerne over natten.
Baklava holder seg god lenge, men blir som regel spist opp veldig fort.
Og ikke si det til en greker, men jeg synes baklava er enda bedre sammen med vaniljeiskrem.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-kh og trykk på knappen: Print

4 responses to “Baklava / Nøtter i filodeig-kake

  1. nå har jeg publisert innlegget om Hellas… med tårer min kjære. med tårer…
    takk for at jeg fikk lov til det

  2. Ah, Baklava! Veldig søtt, men godt med en liten bit:) Har spist det flere ganger i løpet av ferien!

    • Det er jo ikke akkurat noe man spiser tonnevis av, nei ;)
      Denne oppskriften gir faktisk en litt mindre søt baklava enn dem jeg pleier å få på kafeer/fra bakebutikker, for det er ikke så mye sirup i den, og i tillegg demper kaffen på et vis søtsmaken. Og med alle de nøttene blir det jo nærmest sunt, hehe.

Legg igjen en kommentar

