Kolokithokeftedes / Squashkaker

Gresk er et enkelt språk å lære, eller hva? Bare gjenta etter meg: Kolo-kitho-kef-tédes. Flott! Du har nettopp lært å si squashkaker. Det er enklere å lage dem enn å lære navnet.
Det er få tavernaer som ikke har kolokithkeftedes på menyen, de er gjerne med når man bestiller mezedes, men vil du ha dem som forrett eller en kveldsrett, kan du spise dem sammen med tzatziki eller saltsa yiaourtiou, begge er yoghurtsauser med masse hvitløk.  Spiser du kolokithokeftedesene slik, kan du sløyfe hvitløken i oppskriften under.
Kolokithokeftedes er som regel frityrstekte, men jeg kom over en oppskrift på eatgreek.net som foreslo å bake dem i ovnen.  Fordi gresk mat litt for ofte er veldig rik på olje, synes jeg det var et godt forslag. De får ikke den samme sprø overflaten som de frityrstekte, men smaken er vel så god. Om du heller vil frityrsteke kakene, kan du selvsagt det.

  • 4 squash
  • 1 egg
  • 150 gr gresk fetaost, smuldret
  • en neve hakket dill
  • 2 fedd hvitløk, most eller presset
  • 1-3 ss hvetemel
  • salt, pepper
  • olivenolje til å smøre bakeplaten med, eller bakepapir.

Riv squashen på den grove delen av et rivjern. Klem ut så mye væske du greier. Ha squashen i en bolle, tilsett 1 ts salt, og rør godt. Etter et kvarter presser du igjen så mye væske du greier ut av squashen.
Bland squashen med egg, fetaost, dill og hvitløk. Rør gradvis inn melet, og stopp når du har en fast deig. Har du vært flink til å presse ut væske, trenger du nesten ikke å tilsette mel. Til slutt smaker du røren til med salt og pepper.
Legg topper av en velfylt spiseskje røre på et godt smurt eller papirkledd stekebrett, og press dem lett ned, slik at du har små ”kjøttkaker”.
Stek dem v 200 grader i ca 30 minutter.
Kan spises varme, lunkne eller kalde.

For print, kopier url: http://wp.me/p14Y1j-9k og trykk på knappen: Print

4 responses to “Kolokithokeftedes / Squashkaker

  1. Lager disse stadig vekk, noen ganger med dill, andre ganger med mynte/oregano. Kjempegode. Ville bare takke.
    Hilsen Lisbeth

  2. Disse er helt fantastisk gode. Takk for oppskriften. Jeg må innrømme at de stadig blir litt for bløte når jeg lager dem. Presser ut væske som bare fanker’n, litt av gangen i et kjøkkenhåndkle som jeg vrir så jeg nesten får blodpropp, men likevel: jeg må i hvert fall ha i 3 ss mel. Noen triks jeg bør vite om?

    • Hei Jessica!
      Vel, jeg vil definitivt ikke være ansvarlig for blodpropp, så her er et par råd: tilsett mer salt og la squashen renne av i sånn ca en halvtime. Jo mer salt + jo mer tid = tørrere squash. Du kan bruke flere lag kraftig kjøkkenpapir istf. kjøkkenhåndkle, og gjerne vri med nytt, tørt papir i flere omganger (jeg bruker alltid kjøkkenpapir). Hvis du frityrsteker dem istf å bake dem, mister de også mer væske, men sunnheten går jo rett vest.
      Håper de var litt hjelp i dette. Så glad for at du liker oppskriften, på tross av at den gir såre armmuskler!
      Hilsen Merete

Legg igjen en kommentar